Transport in Nederland

0

In een wereld die steeds meer in verbinding staat, neemt het vervoer een belangrijke plaats in. Maar de wereld zoals we die vandaag kennen heeft ook veel veranderingen ondergaan. Het vervoer en transport is meegegaan in die veranderingen en de gevolgen zijn overal om ons heen zichtbaar.
De Arend en de Snelheid trokken op 20 september 1839 Nederland naar de toekomst met de opening van het eerste, nationaal georganiseerde transportsysteem, de trein.

De trein staat niet op zichzelf.

Waarom waren de eerste stoomlocomotieven in Nederland het begin van een transportsysteem, en de auto niet? Er zijn wegen aangelegd, door heel Europa, door Afrika en door de Amerika’s. Maar die wegen werden niet aangelegd met een auto of een vrachtwagen in gedachten. Het spoorwegnetwerk werd echter wel aangelegd om alleen gebruikt te worden voor het vervoer van personen en goederen met door locomotieven voortgetrokken wagons.

Hoewel het moderne, internationale systeem van snelwegen ook een transportsysteem genoemd mag worden. Het is immers aangelegd om het vervoer met auto’s en vrachtwagens te verbeteren en te organiseren.

Ook als we de post even buiten beschouwing laten, bestaan er nog meer transportsystemen. Binnen een fabriek worden goederen geproduceerd. Dat gebeurt eigenlijk al sinds de beroemde Ford Fabrieken niet meer op een plek binnen een fabriek. Henry Ford bedacht het lopende band systeem om er voor te zorgen dat niet de werknemers door de fabriek liepen om hun verschillende werkplekken te bereiken. In plaats daarvan ‘liepen’ de producten door de fabriek om de werknemers en hun werkplek te bereiken.
Natuurlijk is dat veel efficiënter. Dat was dan ook de belangrijkste reden voor het systeem, efficiëntie.

Maar het gevolg is wel dat er in Nederland en ver daarbuiten bijna geen fabrieken meer zijn waar de werknemer naar zijn werkplekken loopt en daarmee het productiesysteem volgt.

De nadelen van een goed transportsysteem.

Dat een lopende band zorgt voor stress op het werk zal bekend zijn. Maar uitgebreide en gedetailleerde transportsystemen hebben een groot nadeel. Er is een gigantische hoeveelheid controle nodig om er voor te zorgen dat een transportsysteem goed blijft functioneren.

Het vliegtuig heeft gezorgd voor het bereikbaar maken van alle delen van de wereld. Maar er is een enorme organisatie nodig om het vervoer door de lucht goed te laten verlopen. De behoefte aan controle en veiligheid voor het vliegend transportsysteem heeft een uitgebreid internationaal netwerk tot gevolg gehad van luchtverkeersleiders, controleurs van het vervoer van goederen en verkeer van mensen dat grenzen overschrijdt.

Natuurlijk is ook het vervoer van post een transportsysteem. En ondanks het internet bestaat het nog steeds en is het systeem nog steeds betrouwbaar. Helaas is het in Nederland niet meer zo herkenbaar als de PTT eens was, doordat het staatsbedrijf is opgesplitst in verschillende, kleinere ondernemingen, die eigenlijk onafhankelijk van elkaar opereren. Toch zijn de verschillende aspecten van het systeem van Tante Pos nog goed te herkennen. Centrale ontvangst en distributie centra worden voorzien van post vanuit kleinere stadskantoren of buurtkantoren. Het postkantoor bestaat op veel plaatsen niet meer maar de transportsystemen waar de huidige, moderne bedrijven gebruik van maken zijn vaak dezelfde.

Transportsystemen zijn voortdurend aan verandering onderhevig. Maar daardoor juist zijn ze flexibel en inzetbaar op vele terreinen. En we kunnen niet zonder goede transportsystemen.

Delen

Over de schrijver

Reageren op het bericht